Cruise van Savona naar Dubai
Op 23 maart vertrokken we vanuit Nederland naar Savona om daar aan boord te gaan van de Costa Victoria die ons in 18 dagen via Egypte, Jordanië, het Suez kanaal en Oman naar Dubai zou brengen. Een cruise door onbekende landen uit het sprookje van 1001 nacht. Afwisselend en exotisch met heerlijke tropische temperaturen.
Reis naar Savona
Omdat het hier om een last minute boeking ging hadden we weinig tijd gehad om de reis goed voor te bereiden. Een ticket via Easy Jet was echter snel gekocht en een hotel in Milaan werd geboekt via Bookings.com. Al in het vliegtuig van Easy Jet werden kaartjes verkocht voor de bus van het vliegveld van Malpensa in Milaan naar het centraal station. Een prima service. Aangekomen in Milaan wilden we vast kaartjes kopen voor de trein van Milaan naar Savona voor de volgende dag. Wie schetst onze verbazing dat de trein was volgeboekt. Zelfs staanplaatsen waren niet meer beschikbaar. Uiteindelijk was er een vriendelijke dame die ons heeft geholpen aan treinkaartjes naar Genua en van daaruit met de regionale trein naar Savona. Uit ervaring weten we dat het veel geld kost aan boete als je vergeet af te stempelen alvorens de trein in te stappen dus dat hebben we netjes gedaan. Om 12 uur stonden we bij de terminal van Costa Victoria voor het grote avontuur en begon het inschepen.
Napels
De eerste stop was Napels waar we rond het middaguur aan land konden gaan. Vanuit Napels kan men diverse excursies boeken o.a. naar de Vesuvius of naar Pompeï. Wij kozen voor een rustige stadswandeling. Eerst komt men bij het oude fort.Daarna loop je gemakkelijk naar het theater. Vervolgens kom je in het historisch centrum van Napels met nauwe straatjes. We wandelen langs de bibliotheek en het prachtig overdekte winkelcentrum. Hier moeten we toch eerst een wijntje drinken met de plaatselijke bevolking die luidruchtig geniet van het voetballen op de televisie. Langzaam wandelen we weer terug naar de haven.
Port Saïd
De volgende haven die bezocht zou gaan worden was Port Saïd maar als gevolg van rellen werd de route enigszins veranderd. We gingen van boord in Alexandrië De mensen die een excursie geboekt hadden naar de piramides van Caïro werden van hieruit onder begeleiding naar Cairo gebracht en zijn 's avonds laat weer in Port Saïd weer aan boord gekomen. Alexandrië is geen echte toeristenstad maar het is wel erg leuk om hier het dagelijks leven van de Egyptenaren te bekijken. Hier zie je meteen het grote verschil tussen de toeristische badplaatsen van Egypte en het dagelijks leven in een grote stad. In Port Saïd mochten we 's avonds niet van boord. Port Saïd werd in 1859 gesticht. Het is een vrijhavenzone waar men goed inkopen kan doen mits er uitgebreid onderhandeld wordt.
Sharm el Sheik
Inmiddels is de temperatuur erg aangenaam geworden en bezoeken we het strand van Sharm el Sheik. Deze badplaats i door de Israëliërs gesticht en er is naast een leuke boulevard ook een klein winkelcentrum. De resorts langs het strand zijn met de boulevard met elkaar verbonden. Daarnaast is er nog een wat ouder gedeelte wat gelegen is op een rotsplateau. Van boord af heeft men een erg mooi uitzicht op de baai zeker als de zon ondergaat en de rotsen prachtig donker kleuren.
Safaga
Als men Safaga binnen wandelt dan zien we een wat klein kustdorpje. Safaga is bekend om zijn sportfaciliteiten. Hier kan men naar hartelust snorkelen en duiken. Een van de mooiste koraalriffen van de Rode zee ligt hier voor de kust. Vanuit de haven dient men een taxi te nemen waarbij het noodzakelijk is om te onderhandelen. Daarna wordt je naar een van de resorts gebracht die op ongeveer 10 km. van de plaats liggen. Om de resorts te bezoeken en een strandstoel te krijgen moet een stevig entree betaald worden. Hier is goed te merken dat het toerisme is teruggelopen en de men probeert snel te verdienen aan de cruisepassagiers.
Suez Kanaal
Het Suez kanaal is 163 km. lang en het verbindt Port Saïd wat gelegen is aan de Middellandse Zee met Suez aan de Rode zee. Het kanaal vormt de scheiding tussen Afrika en Azië. In tegenstelling tot het Panamakanaal zijn er hier geen sluizen omdat er nauwelijks hoogteverschil is. Men vaart in konvooi en op het grote meer wacht men tot het tegengestelde verkeer passeert. Ieder jaar varen er ongeveer 15000 schepen door dit kanaal. Vroeger moest men om Afrika heen varen om in de Indische Oceaan te komen. Sedert 1869 toen het kanaal werd geopend is dit verleden tijd. Ferdinand de Lesseps was de architect die het project uitvoerde. Er zijn ongeveer 1,5 miljoen Egyptenaren die hebben meegewerkt aan de realisatie van het kanaal. Velen zijn gestorven aan cholera. Oorspronkelijk duurde een reis door het kanaal meer als twee dagen. Thans is men ongeveer 11 tot 13 uur onderweg. Het Suez kanaal is altijd een strategisch punt van belang geweest. Op 26 juli 1956 werd het kanaal toegewezen aan de Suez Canal Authority onder de regering van Nasser. De Suezcrisis volgde en het kanaal was enige maanden gesloten. Tijdens de zesdaagse oorlog in 1967 werd het kanaal gesloten en dit duurde tot juni 1975. In de vijftiger jaren werd vooral veel aardolie vervoerd door het kanaal vanuit het Midden-Oosten naar Europa. Er kwamen na de blokkade in 1967 steeds grotere tankers in die het kanaal thans ook niet meer gebruiken. Toch zijn er in 2009 ongeveer 1,9 miljoen vaten olie per dag door het kanaal vervoerd. Voor Egypte is het Suez kanaal een belangrijke bron van inkomsten.
Aqaba
Aqaba is een havenstad in Jordanië. Omdat hier veel koraal aanwezig is kan men een tochtje maken met een glasbodemboot om het koraal en de tropische vissen te bewonderen. Ook is er een zeeaquarium. Aqaba heeft ook een mooi strand en men kan er duiken. Koraal aanraken is verboden. Tot aan de tweede wereldoorlog was Aqaba een rustig vissersdorp maar thans is het de poort van Jordanië naar de wereldzeeën. Bij de oude haven zijn opgravingen te vinden van de vroegere toegangspoorten. Belangrijk is vooral dat men van hieruit een bezoek kan brengen aan de verloren stad Petra.
Na Jordanië volgden een viertal dagen op zee die doorgebracht werden met lezen van reisliteratuur, luieren en zwemmen. Ook werden er lezingen gegeven over de te bezoeken plaatsen.
We bezochten daarna Salalah en Muscat in Oman waar het schip ook langer bleef liggen zodat de stad ook gedurende de avonduren bezocht kon worden. De cruise eindigde in Dubai.
Met Egypt air vlogen we in de nacht via Caïro terug naar Amsterdam.