Celientje1 » Specials » Cruise reisverslag

Cruise van Auckland naar Sydney

Cruise van Auckland naar Sydney Op 30 december 2013 zijn wij vertrokken voor een cruise van Auckland naar Sydney. Deze cruise werd gemaakt met het schip Celebrity Solstice en duurde veertien dagen. In deze twee weken hebben we kennis kunnen maken met Nieuw Zeeland, het oorspronkelijke land van de Maori's en vervolgens zijn we via Tasmanië naar Australië gereisd. Deze cruise eindigde in Sydney. We hebben nog een week de tijd genomen om Sydney en omgeving te bezoeken waarna we weer terugkeerden naar Nederland.

Vlucht

Wie naar Nieuw Zeeland wil vliegen vanuit Nederland weet van tevoren dat het een lange reis zal worden. Daarom is het verstandig om goed bij jezelf na te gaan hoe je dit wilt gaan doen. Je kunt kiezen voor een stop-over bijv. in Hong Kong of rechtstreeks via Zuid Korea de grote overtocht maken. Wij kozen voor het laatste. De vluchten zijn eenvoudig via de KLM zelf te boeken. We vlogen in de avond van 30 december 2013 van Amsterdam naar Seoul in ruim 9 uur. Daar hadden we twee uur overstaptijd en vervolgens vlogen we in 10 uur naar Auckland. De tweede vlucht werd gemaakt met Korean Airlines. Deze luchtvaartmaatschappij is van harte aan te bevelen. Vriendelijk personeel, ruime plaatsen en goede verzorging.

Noodzakelijke papieren

Voor een vlucht buiten Europa is het altijd noodzakelijk om te bekijken hoe lang ons paspoort nog geldig dient te zijn en of er visa nodig zijn. Het paspoort dient na terugkeer nog 6 maanden geldig te zijn. Alleen voor Australië is een visum nodig wat men gratis kan downloaden via: http://www.immi.gov.au. Tevens moeten we in het buitenland geld kunnen pinnen en dus dient er vooraf aan de bank via internet het tijdstip doorgegeven te worden waarop men buiten Europa geld wil pinnen. Creditcards zoals Visa en American expres zijn handig om de boordrekening mee te betalen en evt. andere aankopen te doen.

Aankomst in Auckland

Wij zijn in Auckland aangekomen op Nieuwjaarsdag 's morgens om 8 uur. Met de expres bus konden we al snel in de directe omgeving van het hotel komen. We logeerden in The Quadrant Hotel . Hier hadden we een ruime studio.Deze was gereserveerd via: www.booking.com. Twee dagen hebben we de tijd genomen om te acclimatiseren en de stad te verkennen. Dit is wel nodig bij een tijdsverschil van twaalf uur. Op 3 januari 2014 gingen we aan boord van de Celebrity Solstice. In veertien dagen bezochten we onderstaande plaatsen:
  • Bay of Islands
  • Melbourne
  • Sydney

Zeedagen

In deze reis waren vijf zeedagen opgenomen. Zo vaart men vanaf The Sounds in twee dagen naar Tasmanië. Maar omdat het in deze tijd zomer is in Nieuw Zeeland en Australië kan men op de zeedagen lekker buiten aan dek genieten van het zonnetje. Ook worden er allerlei leuke activiteiten georganiseerd. Maar er worden ook lezingen gegeven zodat men wat meer achtergrond informatie krijgt over de landen die je bezoekt.

Opgelet met etenswaren

Zowel in Nieuw Zeeland als in Australië wordt er streng op toegezien dat er geen etenswaren, planten of dierenproducten mee aan land gebracht worden. Zowel op de luchthaven als bij het van boord gaan word je streng gecontroleerd waarbij de tassen open moeten en zelfs honden snuffelen om je heen.

Vlucht naar Nederland

Op 24 januari 2014 vlogen we 's middags weer terug vanuit Sydney. Deze vlucht ging met Etihad van de Verenigde Arabische Emiraten van Sydney naar Abu Dhabi in 14 uur. Deze luchtvaartmaatschappij geeft nog echte service zoals mooi gedrukte menu's en een toilettasje met oogbescherming kapje, tandenborstel en slofjes. In Abu Dhabi, bekend van de prachtige zuil in de hal, hadden we weer twee uur overstaptijd en vervolgens met de KLM naar Amsterdam in acht uur. Op 25 januari om 6 uur in de vroege morgen stonden we weer op Schiphol en was er een einde gekomen aan een fantastische reis.
De gevangenis van Port Arthur in Tasmanië

De gevangenis van Port Arthur gelegen op het eiland Tasmanië werd in 1830 geopend. Tien jaar later waren er al meer dan 2000 gevangenen die getransporteerd werden uit Engeland. In totaal zijn er 12000…
Dunedin en de fjorden van Nieuw-Zeeland

Dunedin is een stad die gelegen is in het zuiden van Nieuw-Zeeland. Deze plaats doet Schots aan en er is veel bewaard gebleven uit de Victoriaanse tijd. De stad werd gesticht door de Schotse Koloniste…
Wellington met Te Papa Tongarewa museum en Akaroa

Wellington is sedert 1865 de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Omdat het over het algemeen nogal winderig is in deze streken noemt men de stad wel 'Windy City'. In Wellington staat een van de mooiste musea…
Gepubliceerd door Celientje1 op 12-02-2014, laatst gewijzigd op 07-08-2018. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.